الخميس، 5 نوفمبر 2009

طفلة الجنوب

ياطفلة الجنوب ب فى موكب العائدين الى الجنوب بعد ان امرت سيدة القوة؟أمريكابتوقيتها اسرأئيل المعتدية بإيقاف النار والامتناع عن ألقاء قنابلها على الجنوب اقترب طفل من أختة كأنة يحميها وسألها هل تعرفين بيتنا قالت واين هو بيتنا لقد هدموة وسووها بألآرض سألها كيف تذكرين بيتنا؟كان بابة بلون البحر وجارنا زاهر الصبى الذى كان يلعب معنا وعلى الجانب ألآخر جارتنا سميرة ذات الشعر ألآصفر والعينين الزرقاوين أجابت ماتت سميرة تحت القصف أخرجوا جثتها أشلاء من تحت حطام بيتها قال نعم وزاهر وجدوة مكوما امام ماتتبقى من عتبة بيتة وقد تطايرت ساقاة وذراعاة وتدفعت الجموع الغاضبة ترفع على اعناقها نعوش الاطفال والصبايا والامهات والرجال الذين استشهدو فى غارات الحقد قال الطفل لآختة ألا يحب ألآسرائيليون الآطفال قالت ببراية لاأدرى لماذا تسأل قال بحزن لو كان يحبون الاطفال ما قتلو اطفالنا رائحة دماء الاطفال تعاود الطفل والطفلة ياطفلة الجنوب دماؤك ستروى ارض الجنوب لتزهر كرامة وحرية ونضالا ضد المستعمر حتى النصر فالدماء تنتصر لشعوبها وجهك البرئ سيطوف الجنوب كلة كالصباح الاخر الذى لانقولة فية وداعا بل اهلا بالحرية من وجهك من أجلك وكل الشهداء قبلك ومعك وعلى دربك سنواصل كتابة الكلمات البيضاء ونهتف بالثورة ضد الغاضب والقوى القاهر حتى يغيض الماء وتستوى على الارض

هناك 27 تعليقًا:

كلمات من نور يقول...

لله الأمر من قبل ومن بعد

طفلة هنا وطفل هناك ولازلنا نقرأ ونسمع ونرى ولكن على قلوبنا أقفال

أزال الله عن قلوبنا هذه الأقفال وردنا إلى ديننا الحنيف ردا جميلا

خواطر شابة يقول...

اتدكر حرب تموز واشعر بالحزن على الشهداء لكن في نفس الوقت اشعر بالفخر ان حزب الله ومن ورائه الشعب اللبنانب قد أداق اسرائيل الهزيمة
طيلة 33 يوم التي كانت مده الحرب كانت يدي على قلبي ان تنتصر اسرائيل لكن الحمد لله تحقق النصر فطوبى للشهداء هنيئا لهم الجنة.
مع تحياتي

خواطر شابة يقول...

اتدكر حرب تموز واشعر بالحزن على الشهداء لكن في نفس الوقت اشعر بالفخر ان حزب الله ومن ورائه الشعب اللبنانب قد أداق اسرائيل الهزيمة
طيلة 33 يوم التي كانت مده الحرب كانت يدي على قلبي ان تنتصر اسرائيل لكن الحمد لله تحقق النصر فطوبى للشهداء هنيئا لهم الجنة.
مع تحياتي

(Joudy) يقول...

الكلام جميل ومؤثر للغاية ربنا يرحم شهداءنا جميعا وندعو الله أن يأتى النصر عما قريب

دمت بكل الخير والسعادة

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

مساء الخير
ازيك يا هشام
متشكرة قووى لحضرتك مرورك الكريم لمدونتى وكلامك الاجمل بجد حسيت من كلامك انك تشبهنى قووى
سعيده بتعرفى عليك وعلى مدونتك وكلماتك الجميله
واكيد هيكون بينا تواصل كبير
ربنا يديم الود بينا يارب ويكرمك خير
تحياتى
ايناس

بيطرية ومش بايدى يقول...

انا اهو لسه عايشة
ماتقلقش
ربنا يخليك ومايحرمناش من سؤالك علينا يا باشا
بس اعذرنى والله مش بايدى
الظاهر ان كل حاجة عندى مش بايدى خالص

يلا ربنا يستر
بس امانة عليك دعواتك والنبى ياابيه هشام ومن جوه جوه كلبك ماشى
يحسن انا محتاجة دعوات الامة العربية كلها

لك منى الاعتذار اولا واخيرا
ولك كل الاحترام والتقدير

منورنى ومشرفنى بتعليقاتك

بيطرية ومش بايدى يقول...

اكيد طبعا البوست جميل بلا شك
لانه نابع من احساس صادق
وقائم على الصراحة
اينعم انا ماقراتهوش كله
بس انا فهمت من اول سطرين كده
انه على فلسطين واطفالنا اللى بيتدمروا فى كل مكان
ربنا معاهم
ويزلزل الارض من تحت اقدام اليهود الملاعين وكل من عاونهم ياااارب العالمين



وحسبنا الله ونعم الوكيل

بيطرية ومش بايدى يقول...

يلا نقفلهم بالتالت عشان عارفة انى مقصرة فى حقك
ومزعلاك منى
بس معلش هانت كلها كام شهر وكام سنة وافضى لكم
:((((((((((((
مش هاوصيك دعواتك الله يكرمك

غير معرف يقول...

لا حول ولا وقة الا بالله

البوست مؤثر جدا

تسلم ايدك

انا مافهمت شو حابب تعرف بالضبط ؟؟

انا تحت امرك لو احتجت شي اسألني وانا هشرحلك لو كنت اعرف :)

تحياتي

بيطرية ومش بايدى يقول...

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
دى مش انا
والله العظيم تلاتة ما انا

انا نوهت عن الموضوع ده
عندى ان الحيوان ده واخد صورتى واسمى وعامل فيها الحركات دى
ياريا يا ابيه هاشم
تمسح التعليقات السخيفة دى
انا هابقى اعمل معاك كلمة سر
تعرفنى بيها
وياريت حضرتك تعمل اشراف على التعليقات
عشان الشخص ده بيشوه صورتى
مع انى اشك انه بنى ادم اصلا
بس خلاص
انا خلصت وارجوووووووووووك
تعمل اشراف على التعليقات

دمتم بكل الود والخييييييير

بيطرية ومش بايدى يقول...

ياريت تكون عملت اشراف على التعليقات يا ابيه هاشم
انا عارفة انى هاتعبك معايا
بس البتاع ده
بيلف ف كل المدونات وبيكتب كلام زى ده
واقذر منه بكتير
وتحت اسمى
انا بضحك وعادى ايزى موزوا
اهم حاجة انكم كلكم عارفنى وهو ده اللى مطمنى
ربنا يخليكم ليا
سلاماتى وتحياتى
ودعواتك يا ابيه

كلمة صدق يقول...

كلمات من نور بجد نورت مدونتى وحماكى اللة من اى شر لانك انسانة كتير ممتازة

كلمة صدق يقول...

حواطر شابة يعجبنى فيك تنسيقك لكلامك وفعلا تحسى انة كلام فية شباب وحيوية وطاق ربنا معاكى

جارة القمر يقول...

طفلة الجنوب انها تشبهنا في حكايتها

تشبه غالية وهدى وامل والكثيرات من اطفالنا

تيتموا قبل ان يقولو بابا

احترامي

العلم نور يقول...

طفلة الجنوب معزوفة حانية تدق في وتد الجبابره فتصرعهم في صمت لأن الله معها.

كلمة صدق يقول...

joudy شكرا على مرورك الحميد ولكن من اين يأتى النصر والنصر يلذمة مدفع والمدفع موجه علينا نحن رحم اللة شهادئنا

كلمة صدق يقول...

بيطريةومش بايدى معلش الظاهر كل حاجة مش بأيدك ولكن انت اقوى من الموهاترات دى وربنا يعينك

كلمة صدق يقول...

ايناس الاحزان كم انت انسانة ذو احساس عالى وصدقينى بأسعد جدا لمرورك مدونتى المتواضع والمفروض تسمى مدونتك أيناس الرقيقة أخيك هاشم

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

قصة مؤثرة وإن كانت هي عين الواقع
حسبنا الله ونعم الوكيل
صلي علي النبي

أريــــــــــــــــــــج يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


ماشاء الله مواضيعك كلها روعه يا كلمة صدق ربنا يوفقك ان شاء الله

انا جيت برضك علشان اقولك ماراح سيبك تنتظر اكتر ..- ابتسامة ماكره ..-

بجد اسعدني تواجدك الرائع بمدونتي اخي الكريم واتمنى يدوم التواصل

لي عوده باذن الله

دمت بخير وسعاده

كلمة صدق يقول...

جارالقمر اختى العزيزةهذة طفلة اسمها سناء محيدلى شهيدة الجنوب اللبنانى كانت مثل العروسة وهى تجهز نفسهالتجهز نفسها لتفجرها تحت دبابات العدو رحمها اللة

كلمة صدق يقول...

عاشق الجنة اخى العزيز نورت مدونتى وربنا ىكتبهالنا جميعا

كلمة صدق يقول...

الايام بأبتسامة صافية مليئة بروح الاحوة بقولك نورت مدونتى وشكرا على كلامك الجميل

ريمان يقول...

السلام عليكم


موضوع مؤثر للغايه


تسلم ايدك

اقصوصه يقول...

من الالم والدمموع

نصنع السعاده

ونصل الى النصر

جارة القمر يقول...

كل عام وانت بخير

سامر محمد عرموش يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

كل عام وانتم بخير والامة الاسلامية جمعاء

تقبلوا مروري الاول واسمحوا لي بالتجول في المدونة الطيبة والجميلة
تحياتي